Bloggen er nu en blog i bøgernes tegn!

fredag den 4. januar 2013

Øen

Øen af Victoria Hislop er en lånt bog, som jeg har haft kigget på før, men været sådan lidt "Meehhh.." omkring. Da jeg gik i gang havde jeg samme følelse, men den blev gjort til skamme!
Bogen var rigtig gribende og god, handlingen spændende og læsevenlig og et godt persongalleri.

Den handler om Alexis, som tager på ferie med kæresten Ed (som hun forøvrigt er træt af) til Kreta, hvorfra hendes hemmelighedsfulde mor stammer fra. Hun beslutter sig for at finde sine rødder.

Første del af bogen foregår i nutiden, 2001, hele den meget brede midte foregår i slutningen af 1930erne til slutningen af 1950erne, og så er vi tilbage i nutiden hos Alexis og hendes mors gamle veninde, som fortælle historien. I min optik havde vi ikke behøvet denne rejsen frem og tilbage, jeg synes delene med Alexis er irrelevant for den gamle historie, og delene med Alexis fylder så lidt, at de ikke er vigtige i forhold til forhistorien.

Historien i fortiden handler om et lille fiskersamfund på Kreta, og den ø, Spinalonga, hvor de spedalske bliver ført hen når sygdommen opdages.Flere i Alexis familie må derud.

Rigtig fin bog! Som bonus, har jeg selv været på Spinalonga for mange år siden i forbindelse med en ferie. Øen er ubeboet nu, da en kur mod spedalsk blev opfundet i midten af 1900tallet.



Beskrivelse (fra saxo.dk): Bogen beskriver fire gennerationer af kvinder. Alexis, der til dagligt bor i London, tager til den græske ø Kreta, for at opklare nogle spørgsmål omkring sin familie. 
Hun erfarer på sin rejse, at den landsby hendes mors familie kom fra, ligger i nærheden af øen Spinalonga, der i mange år husede et samfund for spedalske. Ved hjælp fra moderens veninde, finder Alexis ud af at familien var nært tilknyttet til netop denne spedalskhedskoloni, og hun finder efterhånden ud af mere og mere om sin aners historie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar